Протипожежна декларація: що це та для чого вона підприємцям?
Одним із дозвільних документів, який надає право розпочати роботу бізнесу, що планує використовувати в підприємницькій діяльності об’єкти нерухомості, є декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, простіше кажучи – протипожежна декларація.
Кому потрібно мати протипожежну декларацію?
Вимога щодо протипожежної декларації пов’язана з тим, що комерційні, житлові, будь-які інші будівлі та споруди, а також технічно-виробниче обладнання, транспортні засоби, технологічні процеси та продукція повинні відповідати вимогам пожежної безпеки.
Водночас є виключні випадки, коли отримання протипожежної декларації не вимагається. Йдеться про такі ситуації:
у разі використання торговельних місць, кіосків та контейнерів, що розміщені на території ринку, за умови їх використання відповідно до схеми, погодженої з органом пожежного нагляду;
у разі використання об’єкта нерухомості орендарем за умови, що декларацію на такий об’єкт зареєстровано його власником;
у разі використання об’єктів нерухомості, що прийняті в експлуатацію після завершення будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.
Як і де реєструвати пожежну декларацію?
суб'єкт господарювання, який хоче зареєструвати декларацію, заповнює її за встановленою Порядком формою та подає до місцевого ДСНС, центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або через Єдиний державний портал адміністративних послуг (https://e-services.dsns.gov.ua/). Можна також надіслати рекомендованим листом в ДСНС або ЦНАП.
Як оформити протипожежну декларацію?
Для заповнення протипожежної декларації потрібно володіти наступною інформацією про об’єкт нерухомості, який буде використовуватися під час провадження підприємницької діяльності:
повна адреса; площа, кількість поверхів; ступінь вогнестійкості будівлі; склад стін та перекриттів/перегородок (наприклад: стіни цегляні, перекриття залізобетонні, внутрішні перегородки цегляні та гіпсокартонні); приблизна кількість робочих місць / максимальна кількість відвідувачів; наявність в приміщенні (будівлі) евакуаційних шляхів та виходів;
* Ці відомості зазвичай містяться в технічному паспорті або іншій технічній документації об’єкта нерухомості.
чи проводилися заміри опору ізоляції електричних мереж та електроустановок; чи встановлена система опалення / система вентиляції або кондиціонування;чи встановлене газове обладнання; чи встановлена система пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу; чи встановлена система внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопостачання; наявність протипожежної техніки та первинних засобів пожежогасіння.
* Зверніть увагу! Для уникнення можливих штрафів за порушення правил пожежної безпеки є обов’язковими такі дії: проведення замірів опору ізоляції електричних мереж та електроустановок, встановлення системи вентиляції (кондиціонування), системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу, системи внутрішнього та/або зовнішнього протипожежного водопостачання, наявність протипожежної техніки та первинних засобів пожежогасіння.
Декларація у 2-х примірниках має подаватися або надсилатися рекомендованим листом за місцем розташування об’єкта (об’єктів) нерухомості до відповідного ЦНАП або Державної служби надзвичайних ситуацій/її територіального органу (дозвільний орган), або через Єдиний державний портал адміністративних послуг, зокрема через інтегровану з ним інформаційну систему ДСНС.
Протипожежна декларація реєструється ДСНС на безоплатній основі протягом 5 робочих днів з дня її надходження. У разі коли ДСНС не зареєстрували декларацію та/або не надіслали її суб’єкту господарювання для доопрацювання в установлений строк, декларація вважається зареєстрованою. Таким чином, суб’єкт господарювання має право розпочати провадити свою діяльність з наступного дня після завершення п’ятиденного строку з дня надходження від нього декларації.
Відповідальність за відсутність протипожежної декларації
У випадку початку використання об’єкта нерухомості без реєстрації протипожежної декларації суб’єкту господарювання відповідно до ст. 175-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення загрожує штраф від 150 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (2550-3400 грн станом на сьогодні).