Сімейні форми виховання та догляду

Дата: 30.07.2024 14:20
Кількість переглядів: 380

Служба у справах дітей міської ради інформує про сімейні форми виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, котрі передбачені законодавством та функціонують в територіальній громаді, окрім сімейного патронату.

Отже сімейними формами виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування є: усиновлення, опіка, піклування, прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу, патронатна сім’я.

   

 

УСИНОВЛЕННЯ

Фото без опису

            Усиновлення – є прийняття дитини у сім’ю на правах рідної. Тільки ця форма влаштування з усіх існуючих має наслідком втрату дитиною статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. Усиновлення породжує між батьками (усиновителями) та дитиною взаємні права та обов’язки, які передбачені Сімейним кодексом України для батьків та їхніх біологічних дітей. Дитина може бути усиновлена з будь-якої форми влаштування: опіки, прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, інтернатного закладу, якщо вона перебуває на обліку як дитина, котра підлягає усиновленню.

           Якщо ви твердо вирішили усиновити дитину, Вам потрібно подати до служби у справах дітей за місцем Вашого проживання такі документи:

– заяву про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі. Якщо одне з подружжя не може особисто з’явитись до служби у справах дітей для написання заяви, його заяву, засвідчену нотаріально, може подати дружина (чоловік);
– копію паспорта чи іншого документа, що посвідчує особу;
– довідку про заробітну плату за останні шість місяців або копію декларації про доходи за попередній календарний рік, засвідчену органами державної податкової служби;
– копію свідоцтва про шлюб, укладений в органах реєстрації актів цивільного стану, якщо заявники перебувають у шлюбі;
– висновок про стан здоров’я кожного заявника, складений за формою;
– засвідчену нотаріально письмову згоду другого з подружжя на усиновлення дитини (у разі усиновлення дитини одним з подружжя), якщо інше не передбачено законодавством;
– довідку про наявність чи відсутність судимості для кожного заявника, видану органами внутрішніх справ за місцем проживання заявника;
– копію документа, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням.

           У разі усиновлення дитини одним із подружжя висновок про стан здоров’я та довідка про наявність чи відсутність судимості подаються кожним з подружжя.

Заява вважається поданою, якщо до неї додані всі вищеперераховані документи.

Строк дії документів становить один рік з дня їх видачі, якщо інше не передбачено законодавством.

          Служба у справах дітей протягом 10 робочих днів після надходження заяви та всіх документів перевіряє їх на відповідність вимогам чинного законодавства, проводить бесіду із заявниками, складає акт обстеження житлово-побутових умов,        та за рекомендацією служби у справах дітей направляє кандидатів на навчання з питань виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

        Після цього служба у справах дітей розглядає питання про можливість заявників бути усиновлювачами та готує відповідний висновок. У разі надання позитивного висновку ставить заявників на облік кандидатів в усиновлювачі.

        Заявники не беруться на облік кандидатів в усиновлювачі, якщо:

– подані документи не відповідають вимогам;
– у поданих документах є виправлення або дописки, не завірені в установленому порядку;
– заявники (один з них) не можуть бути усиновлювачами відповідно до статті 212 Сімейного кодексу України;
– різниця у віці між дитиною, яку бажають усиновити, та заявниками становить  менш як п’ятнадцять років;
– житлове приміщення заявників перебуває в незадовільному санітарно-гігієнічному стані;
– у житловому приміщенні заявників неможливо влаштувати місце для занять і окреме спальне місце для дитини;
– під час обстеження житлово-побутових умов заявників та бесіди з ними або при вивченні їх документів виявлені обставини чи умови, які можуть мати негативні наслідки для виховання і розвитку дитини.

            Висновок про можливість бути усиновлювачами, строк дії якого становить один рік від дати видачі, видається кандидатам в усиновлювачі. Разом з ним повертаються документи, подані кандидатами в усиновлювачі.

          Служба у справах дітей ознайомлює кандидатів в усиновлювачі з інформацією про дітей, які перебувають на обліку та видає їм направлення для знайомства з дитиною.

          Після знайомства та встановлення контакту з дитиною кандидати в усиновлювачі звертаються до служби у справах дітей за місцем проживання (перебування) дитини із заявою про бажання усиновити дитину.

        Служба у справах дітей протягом 10 робочих днів з’ясовує, чи згодна дитина на усиновлення і готує проект висновку про доцільність усиновлення та відповідність його інтересам дитини.

              Висновок про доцільність усиновлення та відповідність його інтересам дитини видається особисто кандидатам в усиновлювачі для подання його до суду.

             Якщо протягом місяця після подання заяви про усиновлення дитини до служби у справах дітей кандидати в усиновлювачі без поважних причин не з’явилися для отримання висновку або протягом місяця від дати його отримання не звернулись до суду із заявою про усиновлення дитини, вважається, що вони відмовились від усиновлення. Усиновлення дітей проводиться на підставі рішення суду.

 

ОПІКА  ТА  ПІКЛУВАННЯ

Фото без опису

         Опіка, піклування встановлюються для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, при прийнятті рішення про відібрання в них дитини і передачу її під опіку, хвороби батьків чи інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів таких дітей.

          Опіка встановлюється над дітьми, які не досягли 14-ти років і залишилися без батьківського піклування. Піклування – над неповнолітніми з 14 до 18 років.

          Опікуном, піклувальником призначається переважно особа, яка перебуває у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов’язки опікуна чи піклувальника. У разі призначення опікуна, піклувальника враховується бажання дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування.

         Особи, в сім’ї яких влаштовуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, зобов’язані пройти за направленням служби у справах дітей курс навчання з проблем виховання таких дітей в обласному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Родичі дитини, які мають намір взяти її під опіку, піклування, курс навчання не проходять.

      Особа, яка виявила бажання взяти на виховання в сім’ю дитину-сироту або дитину, позбавлену батьківського піклування, подає службі у справах дітей за місцем свого проживання наступні документи:

– заяву (від подружжя приймається спільна заява, підписана обома з подружжя);
– довідку про доходи за останні шість місяців або копію декларації про доходи, засвідчену органами державної податкової служби;
– документ, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням;
– копію свідоцтва про шлюб (для осіб, які перебувають у шлюбі);
– копію паспорта;
– висновок про стан здоров’я заявника, складений за відповідною формою;
– довідку від нарколога і психіатра для осіб, які проживають разом із заявниками;
– довідку про наявність чи відсутність судимості для кожного заявника, видану органами внутрішніх справ за місцем проживання заявника;
– письмову згоду всіх повнолітніх членів сім’ї, що проживають разом з особою, яка бажає взяти дитину-сироту або дитину, позбавлену батьківського піклування, під опіку, піклування, засвідчену нотаріально або написану власноручно в присутності посадової особи, яка здійснює прийом документів.

          Строк дії документів становить дванадцять місяців з дати видачі.

        Служба у справах дітей протягом 10 днів після отримання заяви складає акт обстеження житлово-побутових умов і готує висновок про доцільність (недоцільність) встановлення опіки, піклування та відповідність її/його інтересам дитини.

     Хто хоче мати велику родину і подарувати сімейну турботу дитині – створіть дитячий будинок сімейного типу чи прийомну сім’ю.

ПРИЙОМНА СІМ’Я

Фото без опису

Прийомна сім’я – сім’я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, що добровільно за плату взяла на виховання та спільне проживання від одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Порядок створення дитячих будинків сімейного типу та влаштування в них дітей регулюється Постановою Кабінету Міністрів України № 565 від  26 квітня 2002 року “Про затвердження Положення про прийомну сім’ю”.

        Метою утворення прийомної сім’ї є забезпечення належних умов зростання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, шляхом влаштування їх у сім’ї на виховання та спільне проживання.

        Прийомні діти виховуються у прийомній сім’ї до досягнення 18-річного віку, а в разі продовження навчання у професійно-технічних, вищих навчальних закладах І-ІV рівня акредитації – до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

         За прийомними дітьми зберігаються пільги і державні гарантії, передбачені законодавством для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

          Влаштування дітей у прийомну сім’ю проводиться з урахуванням віку прийомних батьків та дітей, щоб на час досягнення обома прийомними батьками пенсійного віку всі прийомні діти досягли віку вибуття з прийомної сім’ї. У разі досягнення пенсійного віку одним з прийомних батьків час перебування дітей визначається за віком молодшого з батьків. В окремих випадках за згодою сторін прийомна сім’я може функціонувати і після досягнення прийомними батьками пенсійного віку, але не більше ніж протягом п’яти років.

      Для прийняття рішення про утворення прийомної сім’ї особа або особи, що виявили бажання її створити, подають службі у справах дітей за місцем свого проживання  наступні документи:

– заяву кандидатів у прийомні батьки про утворення прийомної сім’ї;
– копії паспортів кандидатів у прийомні батьки;
– довідку про склад сім’ї ;
– довідку про доходи потенційної прийомної сім’ї за останні шість місяців або копію декларації про доходи, засвідчену в установленому порядку;
– документ, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням;
– копію свідоцтва про шлюб (для осіб, які перебувають у шлюбі);
– довідку про проходження курсу навчання кандидатів у прийомні батьки, і рекомендацію центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді щодо включення кандидатів до єдиного банку даних;
– висновок про стан здоров’я заявників, складений за відповідною формою;
– довідку від нарколога та психіатра для осіб, які проживають разом із заявниками;
– довідку про наявність чи відсутність судимості для кожного заявника, видану органами внутрішніх справ за місцем проживання заявника;
– письмову згоду всіх повнолітніх членів сім’ї, що проживають разом з особою, яка бажає взяти дитину-сироту або дитину, позбавлену батьківського піклування, під опіку, піклування, засвідчену нотаріально або написану власноручно в присутності посадової особи, яка здійснює прийом документів.

           Середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, що передували місяцю звернення із заявою про утворення прийомної сім’ї, не може бути менший ніж розмір прожиткового мінімуму, встановлений законом.

ДИТЯЧИЙ БУДИНОК СІМЕЙНОГО ТИПУ

Фото без опису

        Дитячий будинок сімейного типу – окрема сім’я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

         Загальна кількість дітей у дитячому будинку сімейного типу не повинна перевищувати 10 осіб, враховуючи рідних дітей.

          Порядок створення дитячих будинків сімейного типу та влаштування в них дітей регулюється Постановою Кабінету Міністрів України № 564 від 26 квітня 2002 року “Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу”.

          Метою створення дитячого будинку сімейного типу є забезпечення належних умов для виховання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

           Вихованці перебувають у дитячому будинку сімейного типу до досягнення 18-річного віку, а в разі продовження навчання у професійно-технічному, вищому навчальному закладі І-ІV рівня акредитації – до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів. Загальна кількість дітей у дитячому будинку сімейного типу не повинна перевищувати 10 осіб, враховуючи рідних. За дітьми-вихованцями зберігаються пільги і державні гарантії, передбачені законодавством для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

          Для прийняття рішення про створення дитячого будинку сімейного типу кандидати у батьки-вихователі подають службі у справах дітей за місцем свого проживання наступні документи:

           - заяву  кандидатів  у  батьки-вихователі про утворення дитячого будинку сімейного типу  із  зазначенням  інформації  про  наявність або відсутність 

кредитних зобов’язань; 
         - копію  документів, що посвідчують особу кандидатів у 

батьки-вихователі; 
         - довідку про реєстрацію місця проживання особи (для кандидатів 

у  батьки-вихователі  та  членів  сім’ї,  які  проживають з ними на

спільній житловій площі); 
       -  копію свідоцтва про шлюб (для подружжя); 
      -  висновок  про  стан  здоров’я  заявника  за  формою (для заявників та членів сім’ї, які проживають з ними на спільній 

житловій площі); 
         - довідку  про  доходи  потенційного дитячого будинку сімейного типу за останні шість  місяців або довідку про подану декларацію про майновий стан 

і  доходи  (про  сплату  податку  на  доходи  фізичних осіб та про 

відсутність податкових зобов’язань з такого податку); 
         - довідку про наявність або відсутність виконавчого провадження 

стосовно боргових зобов’язань; 
         - довідку  про  наявність  або  відсутність  судимості,  видану 

територіальним  органом  з  надання сервісних послуг МВС за місцем 

проживання  заявника  (для  кожного  заявника та членів сім’ї, які 

проживають з ними на спільній житловій площі); 
         - копію  документа,  що  підтверджує  право  власності на житло 

кандидатів у батьки-вихователі або договір–оренди житлової площі  (за умови укладення договору оренди не менше ніж на 

п’ять  років  та  нотаріального  посвідчення  такого  договору); 
         - довідку   про   проходження   курсу   навчання   з  виховання 

дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; 
         - письмову  згоду всіх повнолітніх членів сім’ї, які проживають 

разом  із  кандидатами  у  прийомні батьки, на утворення прийомної 

сім’ї,   засвідчену   нотаріально   або   написану  власноручно  в 

присутності   посадової  особи,  яка  приймає  документи,  про  що 

робиться  позначка  на  заяві  із  зазначенням прізвища, імені, по 

батькові, підпису посадової особи та дати. 

         Середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, що передували місяцю звернення із заявою про утворення прийомної сім’ї, не може бути менший ніж розмір прожиткового мінімуму, встановлений законом.

         Після подання кандидатами заяви, служба у справах дітей проводить обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї та робить висновок про можливість створення дитячого будинку сімейного типу.

          На підставі зазначеного рішення між батьками-вихователями та міською радою укладається угода про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.

          Дитячий будинок сімейного типу комплектується дітьми протягом дванадцяти місяців з дня створення. Контроль за його комплектуванням здійснює служба у справах дітей.

           Влаштування дітей у дитячий будинок сімейного типу проводиться з урахуванням віку батьків-вихователів та дітей, щоб на час досягнення обома батьками-вихователями пенсійного віку всі вихованці досягли віку вибуття з дитячого будинку сімейного типу. У разі досягнення пенсійного віку одним з батьків-вихователів час перебування дітей визначається за віком молодшого з батьків. В окремих випадках за згодою сторін дитячий будинок сімейного типу може функціонувати і після досягнення батьками-вихователями пенсійного віку, але не більше ніж протягом п’яти років.

 

 

ПАТРОНАТНА СІМ’Я

Фото без опису

           ПАТРОНАТ НАД ДИТИНОЮ – це тимчасовий догляд і виховання дитини в період подолання нею та її батьками складних життєвих обставин. Патронатний вихователь покликаний прихистити дитину, яка з різних причин не може мешкати зі своєю родиною.

Патронат вирішує одне з найскладніших завдань держави – надати дитині можливість зростати у сприятливому сімейному середовищі.

Яким дітям потрібен патронат:

  • новонародженим, яких залишили в пологовому будинку чи іншому закладі охорони здоров`я; підкинутим, знайденим;
  • безпритульним;
  • чиї батьки чи особи, які їх заміняють, померли або зникли;
  • переселеним із тимчасово окупованої території чи зони бойових дій, ООС;
  • які зазнали насилля, жорстокого поводження.

Яка мета патронату над дитиною?

  • забезпечити дитину житлом, одягом і харчуванням;
  • створити дитині придатні умови для навчання, фізичного та духовного розвитку;
  • гарантувати дитині доброзичливу атмосферу, допомогти їй пережити травму чи стрес;
  • забезпечити послуги чи надати доступ до тих, що визначені договором про патронат над дитиною.
  • Особливості патронату

          тимчасовість: термін перебування дитини в патронатній сім’ї – від трьох до шести місяців;

екстреність: патронатні вихователі допомагають тій дитині, яка на різних підставах потребує їхньої невідкладної участі;

оплачуваність: патронатний вихователь за свою роботу отримує грошове забезпечення;

сімейність: зазвичай у патронатні сім’ї влаштовуються діти із однієї сім’ї або є рідними братами та сестрами. 

Патронатній сім’ї з державного бюджету виплачуються такі види соціальних виплат:

  • Соціальна допомога на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя, яка виплачується на кожну дитину, влаштовану в патронатну сім’ю, у розмірі 2,5 прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку (з 01.01.2024 прожитковий мінімум для дітей до 6 років становить 2563 грн ( 6407,5 грн в місяць), для дітей від 6 до 18 років – 3196 грн (7990грн в місяць)).
  • Оплата послуг зі здійснення патронату над дитиною (грошове забезпечення), яка здійснюється в розмірі 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб на місяць (з 01.01.2024 прожитковий мінімум для працездатної особи становить 3028 грн (3028*5=15140 грн в місяць)).
  • У разі, якщо в сім’ї патронатного вихователя перебуває дитина віком до одного року, дитина з інвалідністю, малолітня або неповнолітня вагітна, ВІЛ-інфікована дитина й одночасно двоє й більше дітей, розмір грошового забезпечення збільшується на 10 відсотків за кожну дитину, але сумарно не більше ніж на 50 відсотків.

Хто може стати патронатним вихователем?

  • особа, яка досягла повноліття;
  • має громадянство України;
  • не має власних дітей віком до 4 років, дітей з інвалідністю, які мають обмеження життєдіяльності;
  • має відповідні умови для перебування дитини/дітей (житло з окремою кімнатою для дитини); має згоду від усіх членів своєї родини, які проживають у помешканні, на тимчасове влаштування дитини до сім'ї.
  • Задачі патронатного вихователя:
  • забезпечити дитину житлом, одягом і харчуванням;
  • створити дитині придатні умови для навчання, фізичного та духовного розвитку;
  • гарантувати дитині доброзичливу атмосферу, допомогти їй пережити травму чи стрес;
  • забезпечити послуги чи надати доступ до тих, що визначені договором про патронат над дитиною.
  • Кроки до створення патронату
  • Звернутися до служби у справах дітей за місцем проживання.
  • Надати необхідний пакет документів.
  • Пройти первинний відбір на основі аналізу поданих документів та обстеження умов проживання.
  • Пройти обов’язкове навчання спільно з добровільним помічником (дружиною/чоловіком, іншою повнолітньою особою, яка проживає на спільній житловій площі з кандидатом).
  • Отримати рекомендацію про можливість надання послуги патронату за результатами навчання.
  • Укласти письмовий договір з органом опіки та піклування про надання послуги патронату над дитиною.
  • Збір документів
  • заява про намір стати патронатним вихователем;
  • заява про згоду на влаштування дитини до сім’ї від усіх членів сім’ї, які фактично проживають разом з кандидатом;
  • висновки про стан здоров’я кандидата та усіх членів сім’ї, які фактично проживають разом з кандидатом;
  • довідки про відсутність судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством, кандидата та членів сім’ї, які досягли 14-річного віку і проживають разом з ним;
  • копії паспортів патронатного вихователя та добровільного помічника;
  • свідоцтва про шлюб або інший документ, що підтверджує родинні або сімейні стосунки кандидата у патронатні вихователі та добровільного помічника;
  • документ, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням.

Державні гарантії для патронатного вихователя.

  • Щомісячна оплата праці.
  • Офіційне працевлаштування та страхові внески.
  • Виплати на утримання дитини, яка перебуває під патронатом.
  • Психологічна підтримка.

          Уряд доповнив Порядок створення та діяльності сім’ї патронатного вихователя, влаштування, перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя правилами надання послуги патронату над дитиною під час воєнного або надзвичайного стану та у разі виникнення загрози життю чи здоров’ю дитини.

          Ці правила врегульовують:

         • механізм переміщення дитини разом із сім’єю патронатного вихователя на безпечну територію у разі виникнення загрози її життю чи здоров’ю;

        • можливість влаштування до сім’ї патронатного вихователя за його згодою дітей, які не є рідними братами та сестрами або такими, що виховувались в одній сім’ї;

         • можливість продовження або припинення дії договору про патронат над дитиною з урахуванням фактичних обставин;

        Якщо Вас зацікавила одна із вище наведених форм сімейного виховання та Ви маєте бажання подарувати свою любов та турботу дітям, звертайтесь за детальною інформацією до Служби у справах дітей Горохівської міської ради за адресою: м. Горохів, вул. Шевченка, 17 (адмін. будівля міської ради 1 поверх, електронна адреса: ssdgormr@gorokhivrada.gov.ua.)  Ми чекаємо на Вас!!!

  


« повернутися до розділу «Новини громади»

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь